Integreren

De Meester van de ochtend is al weg

ik krijg zijn groeten

zijn Whiteboard vertelt nog over

Comparatief en Superlatief

veel meer (dan) en meest

weinig minder (dan) en minst

ook nog iets met groter en beter

totdat ze het uitveegt. Genoeg.

*

De eet/recreatie/leszaal steeds leger en stiller

(“het ‘dan’ laten we soms weg”)

tafeltennistafel ingeklapt

tafelvoetbalspel klem tegen het raam

zonder een ander valt er alleen nog wat te

schieten voor open doel

*

De ruimte steeds killer

zonder stemmen, tiktok van balletjes

of de stenen in de sjoelbak

de zon buiten verwarmt niets meer

de enige verwarming binnen

onze kleren. Ze geeft me haar jas

voor op mijn benen

net zo kil geworden als de zaal

(hebben ze het ook gehad over ‘als’ en ‘dan’?)

*

“Luister naar de docent,  zeg na, schrijf op,

hoor je ‘p’ of ‘b’, ‘f’ of ‘v’, ‘oe’, ‘ou’ of ‘ui’

Omcirkel.” “Ik ken ‘om’ en ik ken ‘cirkel’,

Ah! Om-cirkel!”

“Koel. Koud. Thuis”. Voor thuis wordt het tijd. Voor alle drie

maar alleen ik kan er naar toe.

*

“Ik wil je bedanken. Ik wil niet alleen jóu bedanken

ik wil iederéén in dit land bedanken.”

Een licht trekken rond haar mond, een haperend woord

“Ik wil niet alleen met woorden bedanken, ik wil iets

dóen voor dit land…”

Onderlangs haar oog vormt zich stilletjes een

beekje, één drop glijdt weg over

haar wang.

*

Intussen. Zij, van het Beleid,

Bezig met De Oplossing

in een nieuw jasje dat misschien iets

moet doen voor de beeldvorming

maar zo jammer, geen hoeveelheid roze

kan de handen een onschuldig wit wassen

dat vraagt een traan.

***

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *